Kom igång med era inlägg!
Nu är alla igång med sina bloggar. En liten lathund att komma ihåg:
LOG 1 - vecka 10
LOG 2 - vecka 11
LOG 3 - vecka 12
LOG 4 - vecka 13
Glöm inte att gå in och kommnentera er kompis inlägg. Er inlägg behöver inte alla vara utifrån era loggar utan kan vara små tankar som kommer upp i era böcker. Ni kan välja att göra lång inlägg eller korta inlägg.
Här är den första loggen igen om ni inte hittar den:
Logg 1: Inledningen
I din första logg fokuserar du enbart på början av din bok samt dina förväntningar på läsupplevelsen. Utgå från följande punkter när du skriver din logg:
ü FÖRE LÄSNINGEN: Studera framsidan, layout och baksidestext: beskriv bilden på framsidan! Vilket intryck får du av boken innan du börjar läsa den? Vad tror du boken kommer att handla om? Motivera dina tankar.
ü Hur inleds den klassiska bok som du läst? Läs minst 1/5 av boken och skriv därefter en kort sammanfattning av vad som hänt i boken.
ü Vad står det i de första meningarna? Vilket intryck får du av meningarna?
ü Välj ut ett citat som du tycker beskriver något viktigt som boken hittills handlar om!
ü Finns det något i läsningen hittills som utmanar eller hindrar din förståelse av den? Berätta!
Det första inlägget
Nu har alla förhoppningsvis skapat ett domännamn och även designat sin blogg - bra! Glöm inte att ge mig din adress, så jag kan länka den i min blogg.
Nästa vecka ska alla få blogggrupper så ni vet vilka bloggar som ska läsas, kommenteras och gillas!
Ert första inlägg ska handla om FÖRVÄNTNINGAR på er klassiska roman:
- vilket intryck får du av bokens framsida, layout och titel?
- vilka tankar har du kring bokens innehåll? Motivera dina tankar!
- Bokens första meningar. Vilket intryck får du av inledningen?
LYCKA TILL!! :)
I din första logg fokuserar du enbart på början av din bok samt dina förväntningar på läsupplevelsen. Utgå från följande punkter när du skriver din logg:
ü FÖRE LÄSNINGEN: Studera framsidan, layout och baksidestext: beskriv bilden på framsidan! Vilket intryck får du av boken innan du börjar läsa den? Vad tror du boken kommer att handla om? Motivera dina tankar.
ü Hur inleds den klassiska bok som du läst? Läs minst 1/5 av boken och skriv därefter en kort sammanfattning av vad som hänt i boken.
ü Vad står det i de första meningarna? Vilket intryck får du av meningarna?
ü Välj ut ett citat som du tycker beskriver något viktigt som boken hittills handlar om!
ü Finns det något i läsningen hittills som utmanar eller hindrar din förståelse av den? Berätta!
Bloggspråk
En blogg är en förkortning av weblog, alltså en loggbok/dagbok som man skriver på nätet En blogg är en webbplats som innehåller diskussionsinlägg, tankar och reflektioner. Ni ska blogga om er klassiker som ni ska läsa, uttrycka era tankar om boken och diskutera den med varandra på olika sätt. Texterna kan vara långa eller bestå av några rader och detta väljer ni själv. Om ni ska ta några frågor per gång eller vänta med alla och göra en längre text. Det är dock lättare för alla med kortare texter. Stilen på en blogg är mer talspråklig och avslappnad , mer likt språket i en krönika. Bloggen har många likheter med en tidningskrönika, i alla fall i hur den är uppbyggd. Krönikörer ventilerar liksom bloggare åsikter om vissa teman. Både bloggen och krönikan ska innehålla en poäng. Skillnaden mellan dessa båda texter är emellertid att krönikan publiceras i en tidning och bloggen på Internet. Vem som helst får naturligtvis inte chansen att publicera en krönika, men att blogga på Internet är fritt fram för alla. En annan skillnad är att krönikor i tidningar oftast återkommer med jämna bestämda mellanrum. Varje torsdags skrivs matkrönika, varje fredag helgkrönika och så vidare. Blogginlägg kan vem som helst skriva när som helst.
När man skriver på nätet finns vissa regler och lagar att följa:
- Denna blogg som du ska skriva din bok ska enbart handla om din bok – inget annat. Jag kommer att gå in och kommentera och kolla att ni följer era loggböcker!
- Ni får inte skriva något som kränker andra personer eller utpeka dem som brottsliga
- Ni får inte har ett hotfullt, obscent eller störande språk
- Ni får inte yttra hets mot folkgrupp eller rasistiska utspel
-
Start av EGO-bloggen för RWS
Denna blogg avser användas som ett test för blivande elevbloggar, i årskurs 9 på Raoul Wallenbergskolan, vårterminen 2012. I svenskundervisningen (som för övrigt försöker arbeta med de senaste moderna it verktygen) ska elever arbeta med ett klassikermoment där var och en kommer att:
1) Läsa och reflektera kring en klassisk bok
2) Skapa en egen litteraturblogg för att skriva runt tankar kring läst bok (processläsning/skrivande)
3) Läsa, kommentera andras litteraturbloggar genom att skriva inlägg, samt läsa andras kommentarer på egna inlägg
4) Använda bloggen på ett aktivt sätt genom att: lösa diverse uppgifter, visa genom processskrivande på din förståelse för den lästa boken, vilka tankar den väcker och vad den kan tänkas säga om sin samtid, vår nutid och framtid.
5) Använda den som en del av tema EGO där man med litteraturens hjälp ska fundera över : vem är jag?
Du som elev ska först och främst:
1) Skapa en blogg (antingen på blogg.se, wordpress.com, eller blogspot.com)
2) Sätta en personlig prägel genom fliken design (här kan du ändra tema, bakgrund, färgval, teckensnitt och lägga upp foton)
3) Börja blogga kring din lästa bok.
Är du klar med detta? Bra!
Då fortsätter vi med själva uppgiften: blogga kring din klassiker!
1) Börja med att presentera din bok (vad vet du om den, författaren) och dina tankar inför läsningen (vad säger titeln och framsidan)
2) Tid och studieteknik: Hur fördelar du tid för läsning per vecka för att hinna med din deadline? En del av boken ska avklaras på en vecka, hur går du tillväga då? Hur långa ska dina blogginlägg vara för att andra enklare läser dem? Hur inleder du inläggen så att intresse och nyfikenhet skapas?
3) Därefter bloggar du i takt med att du läser och reflekterar kring din bok (här kan du även publicera olika uppgifter och delexaminationer ihop med din fortsatta läsning)
4) Du ska kontinuerligt läsa och kommentera andras litteraturbloggar på ett aktivt sätt. Glöm inte detta!
5) Nu är det dags att liva upp bloggen lite, genom att ladda upp ett foto som har med läsningen att göra! Har du precis läst ett stycke ur Martin Bircks ungdom när huvudkaraktären strosar längs en promenadslinga i en stadsdel i Stockholm? Gå i samma spår och ta en bild!
Nu verkar du vara igång med din läsning. Försök hitta en balans genom att läsa och blogga kring din bok så att en del inte ligger och släpar mot slutet av en deadline.
Fortsättning följer... :)
/Svenskläraren